Rhinen – lagt inn

Våre erfaringer fra seiling på Rhinen med seilbåt uten mast men med 30 HK. Motor.

03

Det beste med Rhinen er at du ikke skal være lenge på den,  og det går ganske greit unna i 7-8knop.

Etter å ha seilt i nesten stillestående kanaler fra Lubeck til Datteln så skulle vi ut på Rhinen.
Det var slutten av august, og det hadde vært ganske varme og lite regn i mange uker. Det betyr at vannstanden, dybden i Rhinen er lavere enn normalt.

Du har egentlig god plass rett utenfor skipsleia, men ligger du i leia blir du fort presset ut av de store lekterne. Vi likte ikke å bli presset ytterligere ut enn det hva som vi så på som vår sikkerhetsdybde som er 2,0 meter. Men man har jo egentlig lite valg, og tanken på å gå på grunn i 7-8 knop…

Flere steder seilte vi med under 1 meter under kjølen, og flere av havnene vi ville inn i, hadde for lav vannstand for at vi skulle kunne komme oss inn. I tillegg er det utfordrene å komme seg av Rhinen og inn i den havna du vil, det er ganske strømt, og havnene ligger slik til at du må oppstrøms igjen for å komme inn i havna.
Straks båten er på tvers av strømmen på vei inn i en havn så dyttes den nedover, og du bruker tid på å rette opp båten, som betyr at du går en hard kurs rett mot land, og bredden på elven er liten.
Når du endelig klarer å få kjølen til å ligge helt rett med strømmen må du jobbe konstant ved roret for å holde kjølen slik, samt svinge/turne litt det du ønsker for å komme inn i havnen.
Samtidig bygger det seg opp sandbanker rundt moloene, slik at du ikke kan svinge/turne inn rett etterpå, men gå lengere ned før du kan svinge oppstrøms.

Et tips vi fikk av noen nedlendere, som tydeligvis var vant til å gå på grunn, med sin motorbåt (?!) var å ikke gå inn i havnene hvis det er en stor lekter på vei forbi, denne vil suge mye av vannet ut av havna, men heller vente til den har gått forbi, da «overfylles» havna med vann og dybden blir høyere.
Og hvis du ble stående fast på grunn, skulle du bare vente til en stor lekter kom forbi, og draget etter den vil først synke vannet rundt båten, men «vannstands-vakuumet» som oppstår vil tilføre mye vann, mer enn hva det var før lekteren kom, i noen minutter. Og da var det bare å gi full gass, så var man av grunnen. Koselig på Rhinen.

Vi syntes det ofte var grunt i innseilingen til de store havnene, selv om havnebøkene vi hadde sa at det var 3,0 meter, vi hadde ned mot 1,5meter dybde i innseilingen for så å bli «dype» da vi kom inn i bukta som var på 2 meters dybde. Vi lå i en havn under kraftig regnvær, og da vi dro 2 dager etter igjen, hadde vannet steget 10-20 cm. Bare på de to dagene. Det skal være en bestemt målepinne i Rhinen som sier hvor vannstanden er, men det var aldi noe vi så til,

Havnene er ganske klare for flom også, sjekk de høye pillarene som flytebryggene kan flyte opp til. Og se også hvor stor nedoverbakke det er på landgangene ned til bryggene.

Det er ikke så skummelt som det skrives, men det bør tas med i vurderingene når du planlegger å dra ut på Rhinen i dårlig vær/tåke. Det er ikke «bare ei lita elv midt i landet jo», som jeg tenkte. Og jeg har aldri sett så mange lasteskip så tett før, tettheten av skipene er høyere enn i den engelske kanal vil vi påstå.

01

02

04

05

06

07

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *